VoIP in Jip en Janneke taal

Veel ondernemers oriënteren zich op de mogelijkheden van VoIP. Maar hoe maakt u nou de juiste keuze in een markt waar transparantie ontbreekt en mogelijkheden eindeloos lijken te zijn?
Laten we eens beginnen bij de basis..

Wat is VoIP?

VoIP betekent Voice Over IP, dus spraak over een IP verbinding, in de meeste gevallen dus het internet. Maar VoIP kan ook over intranet1. Bijvoorbeeld wanneer u een VoIP telefooncentrale (BPX) in het bedrijf heeft. Staat de telefooncentrale in een datacenter dan heet het Hosted VoIP of telefonie in de cloud. U maakt dan gebruik van de telefooncentrale van de VoIP leverancier.

Wat zijn de voordelen van VoIP?

  • Lagere kosten 
    Telefonie netwerk, kosten liggen gemiddeld 30% lager dan bij traditionele telefooncentrales.
    Belkosten, hier kan een flinke besparing gerealiseerd worden, tot wel 60%.
  • Eenvoud
    VoiP telefonie werkt in essentie hetzelfde als standaard telefonie, aangevuld met eenvoudig te gebruiken keuzemenu’s voor extra functies, inzicht in de belkosten en bereikbaarheidsinformatie tussen collega’s.
  • Mobiliteit
    Omdat VoiP telefonie over het netwerk werkt kunnen gebruikers op elke willekeurige  locatie inloggen, zonder extra kosten. Ongeacht vanuit welke plek de gebruikers inloggen lijkt het alsof ze vanuit uw eigen kantoor communiceren.
  • Beheer
    Continu wordt de uptime en de beveiliging in de gaten gehouden. U beschikt altijd over de meest up-to-date versie van de software omdat nieuwe updates automatisch worden bijgewerkt.
  • Schaalbaarheid
    Per maand kunt u gebruikers toevoegen of afmelden, u betaalt alleen voor wat u daadwerkelijk gebruikt.
  • Productiviteit
    Zonder enige twijfel neemt de productiviteit van uw medewerkers direct toe door de betere bereikbaarheid en slimme functies voor optimale bereikbaarheid. 

Wat zijn de nadelen van VoIP?

  • Snelheid internet 
    Uiteraard zijn er ook nadelen verbonden aan bellen over internet, VoIP. Bij zakelijk VoIP heeft u altijd een internetverbinding nodig met voldoende bandbreedte. Maar heeft u eenmaal die internetverbinding dan kunt u er ook van alles mee.
  • Oud netwerk 
    Bij grote oude kantooromgevingen kan het voorkomen dat het netwerk te oud is om VoIP goed te laten werken. Het netwerk zal dan dus geüpgrade moeten worden, iets wat dan sowieso aan te bevelen is met de eisen van de ICT vandaag de dag.

In een volgend artikel zullen we dieper ingaan op de verschillende functionaliteiten van cloud telefonie.

1Intranet = een van de buitenwereld afgesloten netwerk voor mederkers van een organisatie, dat vergelijkbare infrastuctuur en technische standaards gebruikt als het internet. Het biedt bevoegden toegang tot websites die specifiek voor intern gebruik zijn ontworpen en stelt gebruikers in staat om electronisch met elkaar te communiceren.

>